Križ uklesan na voltu
Amo malo šerjasto:
ča je sve to bilo "Ispod ure"
Potaknut sumnjom o starosti doli uslikanog križa na Zapadnim vratima Dioklecijanove palače moram reč rič-dvi o tomen:
Inšoma dela šoma štorija o križu gre ovako:
Dvije
skulpture koje su vrlo lako mogle tvoriti skulpturalnu dekoraciju
Zapadnih vratiju s obzirom na činjenicu da su uzidane u rani sklop
građevine. Glave su, dakle mogle tvoriti dio likovnog programa vratiju
koji je očito pripadao carskoj tetrarhiskoj propagandi. U skladu je s
takvim programom reljef na ključnom kamenu arhitrava na kojem je stajala
Nike (Victoria), božica pobjede.
Nike nije imala religioznu funkciju, već je ona povezana s carem kao njegov simbol. Njen je simbolični smisao carska pobjeda (Victoria Augusti ili Augustorum) u značenju kakav se javlja na rimskim, a osobito kasnoantičkim i ranobizantinskim novcima.
U
nekom trenutku Nike je zamijenjena (otučena) prikazom križa, ali
ostatak krila i haljine pokazuju koji mu je prikaz predhodio. Između
Nike i križa postoji direktan odnos u smisaonom pogledu. Nakon
Konstatinove vizije i pobjede kod Milvijskog mosta križ postaje simbol
pobjede. On se pojavljuje na globusu na isti način kao i Nike. Iako je
očito križ primjereniji kršćanskim vladarima, ipak se i Nike još dugo
održala kao jednako vrijedan simbol.
Križ na Zapadnim vratima
stoji na čunjastom ukrašenom postolju koje se prema dole širi. Ispod je
fraktura tako da se ne vidi da li je križ imao još neki element na kojem
je stajao. Možda je to postolje bilo zabodeno u globus kakav se nalazi
obično u rukama imperatora. Na taj način ekvacija Nike-križ je potpuna.
Odnos tih dviju znakova izvanredno dobro pokazuju i reversi
kasnoantičkih novaca. Nike je odbačena negdje u 6. st. Križ se počinje
pojavljivati u 5. st. A znatno češće u 6. st. I to dokazuje da oba
prikaza nose istu simboličku poruku. Zanimljivo je da na
ranobizantinskim novcima križ vrlo često ima istu formu kao onaj na
Zapadnim vratima(prošireni krakovi), odnosno rozete iznad i ispod
vodoravnih krakova.
Prema tome, zamjena Nike križem bi bila više
svjedočanstvo zamjene starijeg suvremenijim carskim simbolom pobjede
koji ima određeniji kršćanski karakter, nego znak kristijanizacije
Palače. Ta zamjena se po svoj prilici dogodila negdje koncem 6. ili
početkom 7.st.
Pojava križa kao pobjedničog simbola, čini se,
jasno ukazuje da je Palača u to doba još čvrsto u rukama imperatora i da
su Salonitanci morali zatražiti privolu da se nastane u njegovom
posjedu.
Štufalo me je višje o tomen…
Željko-Žele Petrić
"Sedamnaest
stoljeća neprekidnog života Palače ostavilo je na području zapadnih
vrata svoje brojne tragove. Već u V. stoljeću kršćanski križ na mjestu
antičke božice Viktorije nagovijestio je i u Palači pojavu nove
religije, dok je još postojala antička
Salona. Nešto kasnije, u XI. stoljeću stražarski hodnik nad unutrašnjim
vratima preuređen je u crkvu sv. Teodora (kasnije nazvana Gospe od
zvonika), od koje su sačuvani izvorni svodovi i predromanički zvonik."
dr. sc. Tomislav Marasović, profesor emeritus
dr. sc. Tomislav Marasović, profesor emeritus
Pronašao: Željko-Žele Petrić
Nema komentara:
Objavi komentar