1938
Odigralo je veliku ulogu u razvoju glazbenog, kulturnog i nacionalnog života grada i njegove bliže i daljnje okolice. Društvo je priređivalo vokalne i vokalno-instrumentalne koncerte, dalo je i nekoliko opernih predstava, a imalo je i svoju glazbenu školu.
Nekoliko istaknutih hrvatskih skladatelja djelovalo je u tom društvu kao njegovi dirigenti.
Bili su to: Franjo Serafin Vilhar (1886.-1889.), Nikola Faller (1889.-1891.), Vjekoslav Rosenberg-Ružić (1891.-1895.), Josip Hatze (1905.-1914.) i Boris Papandopulo (1935.-1938.), a od 1914. do 1926. 'Zvonimirom' je dirigirao češki skladatelj Cyril Metodej Hrazdira.
Uz " Zvonimira " je vezan i prvi uspjeh jednog od najznačajnijih hrvatskih skladatelja - Jakova Gotovca. Naime, 20. siječnja 1918. " Zvonimir "je pod ravnanjem C. M. Hrazdire u foyeru današnjeg Hrvatskog narodnog kazališta izveo Gotovčev zbor "Aj, moj Mijo", čime je zapravo označen početak stvaralačkog rada glazbenika, koji je svojim djelima dao tako snažan i trajan biljeg čitavom jednom plodonosnom i značajnom razdoblju u razvoju hrvatske glazbe.''
Ivan Bošković, prof.
1900
''Ipak,
na području organiziranoga glazbenog obrazovanja prvenstvo je pripadalo
društvu 'Zvonimir' (koje je 1884. osnovala 'Narodna slavjanska
čitaonica') kao najutjecajnijem žarištu glazbeno-pedagoškog djelovanja u
prijelaznim desetljećima. Od 1889. u
sklopu 'Splitskog muzikalnog društva Zvonimir' otvorena je škola u
kojoj se isprva poučavala glazbena teorija i pjevanje, a ubrzo zatim
violina i glasovir. Kada je nakon Fallera, godine 1891., na mjesto
zborovođe stigao pijanist, violinist i skladatelj Vjekoslav
Rosenberg-Ružić, škola je već imala optimalan broj učenika, a od jeseni
iduće godine u njoj se podučavalo i sviranje kontrabasa i violončela.
Tek nekoliko godina kasnije, točnije 1896., 'Zvonimirova' škola brojila
je 150 polaznika, a nastavu su držali marni i uspješni profesionalni
glazbenici - violinist Armando Meneghello-Dinčič, zatim dirigent,
skladatelj i učitelj pjevanja Lorenzo Perigozzo te pijanistica Paula
Goršetić-Begović. Učestalo smjenjivanje zborovođa i učitelja (Vilhar,
Faller, Rosenberg Ružić, Perigozzo, Vilim Seifert, Blagoje Bersa, itd.)
otežavalo je rad Glazbene škole, a potrajalo je sve do 1905., kada se iz
Pesara nakon završenog studija glazbe u Split vratio Josip Hatze i
preuzeo vodstvo 'Zvonimira'.***
Odmah po završetku Prvoga svjetskog rata inicijativu glazbene poduke u gradu ponovno je preuzelo 'Splitsko muzikalno društvo Zvonimir', čija uprava već u rujnu 1918. najavljuje početak rada društvene glazbene škole s podukom iz glazbene teorije, kompozicije, pjevanja, violine, glasovira te ostalih instrumenata za orkestar i glazbu. Zalaganje ovoga društva za glazbeni odgoj širih slojeva puka, te za opći glazbeni preporod Splita i okolice, kulminiralo je u razdoblju od 1921., kada je započela s radom 'Zvonimirova glazbena škola', smještena u dvorištu zgrade na splitskom Dosudu, pa do otprilike 1927. Kako je i najavljivano, u školi se doista davala poduka iz drvenih i limenih puhačkih instrumenta, violine, viole, violončela, kontrabasa, glasovira, pjevanja, dirigiranja, kompozicije i instrumentacije, a nastavnički kadar činili su istaknuti reproduktivni umjetnici poput mezzosopranistice Cvijete Cindro, flautista Josipa Dadića, violinista Egidija Nonveillera i dr.'' prof. dr. sc. Ivana Tomić Ferić
Pronašao: Mladen Borgo Pozobon
Nema komentara:
Objavi komentar