"Posebno
mjesto u izgradnji secesijskih zgrada pripada inženjeru Petru
Senjanoviću. Rođen je 1876. u Splitu, a Tehničku školu završio je u
Beču. U početku je službovao kod austrijskih željeznica. Bavio se
problemima luka i željeznica, a osim toga izgradio
je, neposredno uoči Prvoga svjetskog rata, više zgrada. Najznačajnije
mu je ostvarenje zgrada Zadružnog saveza podignuta 1913. u Livanjskoj
ulici. Izgrađena je u kamenu visine tri kata, a glavno pročelje joj je
na istoku. Njezin srednji dio naglašen je istakom. U prizemlju na tom
dijelu je ulaz sa stupovima, a na katovima balkoni lučno savijenog
parapeta. U ulaznom prostoru pod i zidovi su obloženi keramičkim
pločicama oslikanim secesijskim motivima. Na sjevernoj strani u Bihaćkoj
ulici dograđena joj je 1916. godine druga zgrada sličnih
karakteristika, ali skromnije obrade.
Senjanović
je projektirao i vilu Josipa Lete 1913. i u njezinoj blizini vilu ing.
Lovre Manole 1915., obje u Držićevu prilazu. U Kliškoj ulici je stambena
zgrada s vrtom uokolo. Prizemlje joj je od kamena, a kat je obložen
crvenim keramičkim pločicama. Ima vertikalne trake po čitavoj visini
pročelja uz rubove. Naročito su lijepe keramičke pločice na podestu
vanjskih stepenica i u ulaznom prostoru s bogatom dekoracijom. Početkom
1914. otvorena je zgrada restorana na prvom vrhu Marjana koja je također
Senjanovićevo djelo. Južno glavno pročelje ima po sredini ulazni trijem
i velike otvore prozora sa strana. Zgrada je škrto dekorirana, a
poslije je preuređena u Prirodoslovni muzej.
Tako
je secesija, razbijajući zasade historicizma, otvarala put modernoj
funkcionalističkoj arhitekturi. Među njezinim prvim pobornicima u Splitu
bili su Fabjan Kaliterna, Josip Kodl i Alfred Keller."
..........STANKO PIPLOVIĆ
Prvo
graditeljsko ostvarenje secesije u Splitu je stambena zgrada na
zapadnoj strani Narodnog trga. Projektirao ju je arh. Špiro Nakić. Rodio
se u Splitu 1872. godine. Pohađao je tehnički odjel na Višoj obrtnoj
školi u Trstu, a nakog toga završio arhitekturu
na Umjetničkoj akademiji u Beču. Špirov otac Visko bio je poznati
trgovac koji je imao radnju na Narodnom trgu. Tu je bio blok neuglednih
kuća koje su srušene i 1902. izgrađena nova, po Špirovu nacrtu. To je
trokatnica plošnog pročelja.
U
prizemlju je dućan. Na drugom katu je dugi balkon sa željeznom ogradom
koji oživljava plastiku. Kroz katove između prozora pružaju se plitke
trake koje ih vertikalno povezuju. Dekoracija je izrazito secesijska, a
naročito je bogata ispod glavnog vijenca. Osim ove, Nakić je radio i na
zgradi nove biskupske palače na Lučcu. Projektirao ju je u
neorenesansnom stilu arh. Ćiril Iveković, a bila je gotova 1903. godine.
Važnija
ostvarenja secesije u Splitu uglavnom su raspoređena na nekoliko širih
lokacija. Na prvom je mjestu zapadni kraj srednjovjekovne jezgre u
međuprostoru prema pučkom predgrađu Velom Varošu.
U
Marmontovoj i okolnim ulicama nalazi se više reprezentativnih zdanja.
To su u prvom redu pet ostvarenja ing. Kamila Tončića, najplodnijega
graditelja secesijskog razdoblja u Dalmaciji, koji se rodio 1878. u
Zadru. Diplomirao je na Građevinskom odsjeku
Visoke tehničke škole u Beču. Bio je ravnatelj Obrtničke škole, osnovao
je Pokrajinski muzej za narodni obrt i umjetnost i Galeriju umjetnina.
Bavio se graditeljskom praksom. Među ostalim, projektirao je i izveo u
Splitu Sumporno kupalište, kuće Ivana Save, Dujma Save i Duplančića, te
Hrvatski dom.
Zgrada
Sumpornog kupališta je trokatna uglovnica izgrađena 1903. godine.
Pročelje prema Marmontovoj ulici je vrlo bogato. Vertikalizam
kompozicije naglašavaju plitki pilastri na kojima su u visokom reljefu
torza ljudi i maskeroni. Završetak je raskošno naglašen vijencem i
florealnim ukrasima ispod njega. Na vrhu je nekada bila velika skulptura
orla. Ivan Savo je bio vlasnik kuće koja se nalazi sred Obale hrvatskog
narodnog preporoda. Njezino je glavno pročelje iza zapadne lođe
kriptoportika Dioklecijanove palače. Vlasnik je još 1876. odlučio
preurediti zgradu, no sve se odužilo zbog obnove antičkih ostataka:
stupova i vijenca. Projekt je napravio i gradnju vodio Tončić. Radovi su
završeni 1906. godine. Uz dva kata iza zida Dioklecijanove palače, još
je jedan iznad njega. Na vrhu je visoka mansarda.
Uprave
kulturnih i sportskih društava u Splitu 1896. su se dogovorile o
podizanju zgrade Hrvatskog doma gdje bi se smjestile te organizacije.
Kupljeno je zemljište 1905. u današnjoj Tončićevoj ulici, iduće godine
dovršio je Tončić nacrt, a radovi su okončani
tri godine kasnije. Srednji dio pročelja je nešto isturen s četiri
visoka stupa koji se protežu drugim i trećim katom ispred velike dvorane
i dominiraju kompozicijom. Tu je Tončić odstupio od načina modeliranja
pročelja koja su kod drugih njegovih zgrada uglavnom plošna. Dekor je
bio bogat i uobičajenog secesijskog repertoara.
Na
spoju Marmontove i Tončićeve ulice odmah do Hrvatskog doma podignuta
je, po Tončićevu nacrtu, 1907. trokatnica Duplančić. Prizemlje s
trgovinama i prvi kat su zasebno oblikovani i naglašeni vodoravnim
vijencima. Zadnja dva kata čine cjelinu s plitkim pilastrima ukrašenim
vertikalnim trakama. Tončić je projektirao i kuću trgovca Dujma Save.
Nalazi se na obližnjoj Vid Morpurgovoj poljani koja je nastala
odstranjivanjem ostataka venecijanskog bastiona. Radovi su završeni
1912. godine. To je dvokatnica s dućanima u prizemlju. Donji dio
dvokatnice dovršene 1912. od katova je odvojen vodoravnom trakom. Katovi
su jednostavno riješeni. Kroz njih su na bridovima provučene vertikalne
trake po čitavoj visini. Prozori imaju secesijske okvire, posebno
bogate na prvom katu gdje su parapeti ukrašeni prstenima. Tončić se
svojim opsežnim opusom i poznavanjem aktualnih kretanja u umjetnosti,
iako je bio građevinski inženjer, svrstao među glavne protagoniste
secesijske arhitekture u Dalmaciji.
S
južne strane venecijanskog kaštela na Obali hrvatskog narodnog
preporoda je četverokatnica bivše Jadranske banke. Izgrađena je 1912. na
mjestu kuće Seleban. Projektant je arhitekt Bruno Bauer, rođen u
Zagrebu. Studirao je arhitekturu u Grazu i Beču, te radio neko vrijeme u
Berlinu. U početku je radio u znaku historicizma, ali je prihvatio nova
načela secesije. Snažni i jednostavni potezi ističu korpus zgrade u
Splitu. Pročelje je okrenuto moru, mirno i čvrsto, s nešto isturenim
srednjim dijelom. Prizemlje joj je oblikovano robusnijom obradom i u
njemu su uredi. Katovi su nešto drukčije i jedinstveno komponirani s
vertikalnim naglaskom.
Drugi
predio u Splitu u kojemu je veća grupacija secesijskih kuća je na
sjevernom dijelu granice između težačkih predgrađa Manuš i Lučac.
Najznačajnije ostvarenje na tome mjestu je zgrada Velike realke
izgrađene 1910. godine. Još 1898. Ministarstvo za bogoštovlje
i nastavu otvorilo je raspravu o podizanju nove zgrade, u svibnju 1905.
bio je gotov nacrt koji je izradio građevni savjetnik H. Köhlin, a
radovi su trajali dvije i pol godine, pa je zgrada otvorena 1910.
godine. Škola je bila komforna i dobro opremljena. To je uglovnica
podignuta na mjestu porušenog venecijanskog bastiona Contarini iz 17.
stoljeća. Spoj dvaju krila je najbogatije dekoriran. Po sredini je
glavni ulaz, a sa strana između prozora su po dva jaka četvrtasta pilona
koja se uspinju kroz prizemlje i prvi kat. Spojeni su na vrhu klasičnim
vijencem iznad kojeg su četiri kamene vaze. Nešto sjevernije, na
križanju u Ulici kneza Višeslava je vila Flora koju je projektirao
arhitekt Ivo Bezić. Izgrađena je početkom 20. stoljeća. Kamena pročelja
su s geometrijskim ukrasima, a krov mansardni s pokrovom od eternit
ploča. Po sredini drugog kata je balkon s ogradom od kovanog željeza i
vratima čiji je gornji dio u obliku kruga. Nedaleko od nje, kod usjeka
željezničke pruge, još su tri manje secesijske zgrade.
Vištičja
kuća, sagrađena je po projektu relativno nepoznatog splitskog arhitekta
Eduarda Žagara 1907. godine. Vila Plevna u Livanjskoj ulici, kao i
druge Žagarove kuće u Splitu, karakterizira utjecaj kontinentalne
arhitekture secesije, bez lokalnih tradicijskih
utjecaja. Eduarda Žagara i njegovog mlađeg brata Danila Splićani su
zvali “graditelji”, a njihov je rad u velikoj mjeri utjecao na izgled
Splita u prvoj polovici 20. stoljeća - na dio koji danas smatramo
centrom Splita.
Mnoge splitske građevine, od samostana Sv. Frane na splitskoj Obali,
obližnje kuće Rismondo, kuće Duplančić u Marmontovoj ulici, te niza
stambenih zgrada na Manušu, djela su Žagarovih koja obilježavaju i
izgled današnjeg grada.
Pronašla: Adela Roudi
Nema komentara:
Objavi komentar