Ejnar Dyggve - Prijedlog za rekonstrukciju ograde u srednjem interkolumniju Protirona
Ovdje
bih želio istaknuti značenje dobro osnovane rekonstrukcije Peristila za
naše poglede na dispoziciju carskih palača uopće, koje su regulirane
upravo pošto su se u doba tetrarhije pojavili zahtjevi za liturgiju
carskog kulta, o čemu sam svojevremeno opširno pisao.Tom
sam prilikom ulogu Peristila doveo u vezu s prilikom na poznatom
madridskom misoriju, gdje se vidi car Teodozije ispod zabata, koji
odgovara dosadašnjem obliku podnožja zabata Peristila. Sada međutim
imamo sigurno utvrđeni reprezentativni podij u srednjem interkolumniju
nad lukom silaznog stepeništa, gdje se car u svrhe kulta može pojaviti
ispod tipičnog sirijskog zabata glorifikacije na mjestu koje je na vrlo
konsekventan način izolirano od samog prostora Peristila. Prije
Marasovićeve rekonstrukcije, naime, moglo se s Peristila izravno
pristupiti srednjem interkolumniju, tj. položaju gdje se u antičko doba
pojavljivao car, i takav oblik nije u skladu s carskim ceremonijalom
kasnoantičkog vremena. Nedavnom rekonstrukcijom vraćen je Peristilu
oblik koji odgovara Dioklecijanovom vremenu, kad je car mogao stajati u
srednjem interkolumniju na podiju iza ograde i, odijeljen od publike,
primati počasti prisutnih u reprezentativnom hipetralnom prostoru, koji
je pravo srce u rasporedu Palače.
Ejnar Dyggve, dipl. ing. arh.
Renesansno-barokna
kompozicija Protirona imala je, naime, svoj naglasak u zazidanom
srednjem interkolumniju na kojem se nalazio svetački lik. Djelomičnim
rušenjem tog zida 1947. godine centralni dio kompozicije namjesto
cjelovitog ambijenta poprimio je
karakter spomeničke ruševine. Osim toga, renesanso-barokne kapele imale
su, kao zatvorene građevine, svoj vlastiti smisao, dok je antički
Protiron - bez prvobitnog krova - predstavljao ruševinu. Konzervatorskim
zahvatom 1953. godine pokriven je antički Protiron i samim time izgubio
je cjelokupni renesansno-barokni ambijent svoj prvobitni smisao kao
definirana prostorna cjelina. Konačno, renesansno-barokne kapele i luk
među njima zamišljeni su kao građevine, kojima je podnožje jedinstveni
podij, nastao istovremeno s njihovom gradnjom. Rekonstrukcijom Peristila
1960. godine nestalo je tog podija i umjesto njega obnovljeno je
antičko trodijelno stepenište sa svodom iznad silaznog kraka. Pojavu
bačvastog svoda s čeonim lukom u kompozicijskoj cjelini Protirona može
se shvatiti kao neklasični izraz razdoblja kasne antike, ali u takvoj
kompoziciji nije više moguće spojiti još jedan, treći luk u sredini,
pogotovo kad je ovaj posljednji u stvari samo dekorativna kulisa.
٭٭٭
Kako kapelice ipak imaju izvjesnu vrijednost (uglavnom kao povijesni dokument u razvitku grada odnosno jedne njegove epohe), njihove se fasade mogu, u sklopu uređenja Protirona, pomaknuti na novo mjesto, što ne bi ometalo funkcionalne zahtjeve same regulacije. Zadržavanjem, naime, dijelova kapela, izbjegava se potreba rekonstrukcije vanjske površine zida Vestibula koja je u donjem dijelu porušena. Kad bi se potpuno uklonile kapelice, trebalo bi obnoviti zid Vestibula u rustičnoj tehnici, kakva je u strukturi zaista i postojala, ali nije bila vidljiva jer ju je oblagala mramorna inkrustacija. Takav osjetljivi konzervatorski problem izbjegao bi se kad bi površinu antičkog zida pokrila površina fasadnog zida kapelice. Stoga bi rješenje ovog problema bilo povlačenje fasada kapelice s linije stupova uz zid Vestibula.''
٭٭٭
Kako kapelice ipak imaju izvjesnu vrijednost (uglavnom kao povijesni dokument u razvitku grada odnosno jedne njegove epohe), njihove se fasade mogu, u sklopu uređenja Protirona, pomaknuti na novo mjesto, što ne bi ometalo funkcionalne zahtjeve same regulacije. Zadržavanjem, naime, dijelova kapela, izbjegava se potreba rekonstrukcije vanjske površine zida Vestibula koja je u donjem dijelu porušena. Kad bi se potpuno uklonile kapelice, trebalo bi obnoviti zid Vestibula u rustičnoj tehnici, kakva je u strukturi zaista i postojala, ali nije bila vidljiva jer ju je oblagala mramorna inkrustacija. Takav osjetljivi konzervatorski problem izbjegao bi se kad bi površinu antičkog zida pokrila površina fasadnog zida kapelice. Stoga bi rješenje ovog problema bilo povlačenje fasada kapelice s linije stupova uz zid Vestibula.''
prof. dr. sc. Jerko Marasović, dipl. ing. arh.; dr. sc. Tomislav
Marasović, profesor emeritus
Pronašao: Davor Pelaić
Nema komentara:
Objavi komentar